Carmina Burana
Nog een week en dan spettert het weer in De Oosterpoort met de Carmina Burana van Carl Orff, uitgevoerd door Anima Eterna en Collegium Vocale Gent, twee topensembles uit België olv Jos van Immerseel.
De Carmina Burana is een niet-middeleeuwse compositie in geheel eigen stijl. Orff selecteerde in 1935 een aantal liederen uit de middeleeuwse Carmina Burana en schreef er zijn eigen muziek bij. Oorspronkelijk voor solisten, koor, twee vleugels en slagwerk. Later herschreef hij het werk voor koor en orkest.
Carl Orff liet zich bij het componeren niet alleen inspireren door de middeleeuwse teksten, maar vooral ook door de afbeelding op de eerste bladzijde van het middeleeuwse handschrift (zie foto) in de Bayerische Staatsbibliotheek. Op deze miniatuur zien we een wiel, het is het rad van fortuin. Onderaan het wiel ligt een koning in de modder, erbij staat: regnum non habeo, oftewel: ik heb geen koninkrijk. Links stijgt hij op met het wiel: Regnabo, oftewel, ik zal regeren. Bovenaan het wiel zit hij op de troon: regno, oftewel: ik regeer. Dan daalt hij aan de rechterkant weer af en hij eindigt waar hij begon: odneraan. De compositie vertelt hetzelfde verhaal. We beginnen onderaan het wiel: het noodlot wordt beklaagd. Dan komt de lente, de natuur komt tot bloei en de liefde bloeit ook op, dit mondt uit in de lyrische uitroep: ik zou alles geven om bij de koningin van Engeland in de armen te liggen; hiermee zijn we bovenaan het wiel aangeland, in zekere zin is het koningschap bereikt. Vervolgens dalen we langzaam weer af, de afdaling is een overgave aan de liefde, die uitmondt in de totale overgave: Dulcissime, totam tibi subdo me, oftewel: allerzoetste, ik onderwerp me geheel en al aan jou. Daarmee is de cirkel rond.
Het eerste deel van de compositie genaamd “In de Lente” bestaat uit liefdesliederen, het tweede deel “In de Taverne” uit drank- en gokliederen en het derde deel “In de hof der liefde” uit liederen over de zinnelijke liefde. Het geheel wordt voorafgegaan en besloten door een hymne aan Fortuna, de godin van het lot, namelijk O Fortuna. Orff beeldt het leven uit als een soort rad van fortuin. Motto van het stuk is: Soms heb je geluk, maar de dag erna kan je alweer helemaal in de put zitten. Het is daarom belangrijk volop te genieten van de momenten van intens geluk, want het duurt vaak maar even.
Vesselina Kasarova
Suzuki in de Martinikerk
Het eerste concert zit er op! Een hele avond Buxthude in de Martinikerk, zonder pauze zodat iedereen goed in de sfeer kon blijven. Het was een mooie afwisseling van solowerken voor ons indrukwekkende orgel en cantates waarbij vooral de sopraan Joanne Lunn wonderschone momenten had. Bach maakte in 1706 een voetreis van Arnstad naar Lubeck om Buxtehude te horen spelen. Ik denk niet dat iemand gister te voet uit Amsterdam is gekomen om Suzuki te kunnen horen, maar het had zo maar gekund. De kwaliteit was er naar. En dan de knipoog naar Bach in de cantate Jesu, miene Freude, beloofd veel voor vanaond in de grote zaal van De Oosterpoort, waar vier cantates van Bach gespeeld worden.
Gistermiddag met de impresario van Suzuki naar de toekomst gekeken. ZIj was speciaal uit Londen over gekomen om onze locaties te bekijken en te spreken over nieuwe projecten voor de toekomst. Het bevalt de Japanners uitstekend in Groningen en dat is goed nieuws. Hiermee zetten we Groningen op de wereldkaart, want reken maar dat Suzuki thuis in Japan nog veel zal denken en praten over deze week, waarbij er vast een innemende glimlach om zijn lippen verschijnt.